دست‌کم ۱۶۵ هکتار از جنگل‌های مریوان طعمه‌ی حریق شد

آتش‌سوزی‌های سریالی یک بار دیگر جنگل‌های مریوان را در بر گرفته و طی هفته‌ی گذشته، مناطق مختلفی اعم از جنگل و مراتع مریوان طعمه‌ی حریق شد. گفته می‌شود که هم‌اکنون دست کم در هفت نقطه آتش‌سوزی از سر گرفته و به شدت ادامه دارد.

در آخرین مورد از این آتش‌سوزی‌ها از روز چهارشنبه، آتش‌سوزی گسترده‌ای در چندین نقطه رخ داده و در روز پنجشنبه و جمعه به اوج خود رسید.

این حریق جنگل‌های دره وران، آسنوه و گماره لنگ را در بر گرفت. شدت این آتش‌سوزی‌ها به حدی بود که از فاصله چندین کیلومتری ارتفاع شعله‌ها مشخص بود و دود غلیظی سرتاسر منطقه و شهر مریوان را در بر گرفت.

از همان لحظات آغازین آتش‌سوزی به درخواست انجمن‌های محیط‌زیستی و همچنین مردم روستاهای اطراف، گروه‌هایی از روستاهای مختلف و همچنین دوستداران طبیعت به صورت داوطلبانه به محل ایجاد آتش‌سوزی‌ها گسیل شدند.

به دلیل وجود مین و مهمات بر جای مانده از مانورهای ارتش و نیروهای نظامی در برخی مناطق، انفجارهای مکرر رخ داده و به همین دلیل و همچنین به دلیل شیب زیاد و صعب العبور بودن جنگل‌ها، نیروهای داوطلب و اطفای حریق امکان حضور در این مناطق را نداشتند. همین امر به همراه وزش باد و گرمای شدید سبب شد تا آتش به شدت و به سرعت گسترده شده و مناطق گسترده‌ای را در بر بگیرد.

علاوه بر حضور نیروهای مردمی و داوطلب، انجمن‌ها و نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی، از روز پنجشنبه یک هلی‌کوپتر اطفای حریق هم به منطقه اعزام شد. اما گستردگی مناطق دچار حریق شده مانع کنترل آتش شد.

روز جمعه با گستردگی شدید حریق نیروهای حامی و محیط‌زیست از شهرهای سقز و بانه نیز به مریوان گسیل شده و برای خاموش کردن آتش‌ها به مناطق مذکور اعزام شدند.

بعد از ظهر جمعه همچنین دومین بالگرد اطفاء حریق برای کنترل آتش‌سوزی‌ها عازم مناطق آسیب دیده شد.

گستردگی و شدت آتش‌سوزی به حدی بود که سرتاسر منطقه و شهر مریوان را دود غلیظی در بر گرفت و از تمام نقاط بوی سوختگی به مشام می‌رسید.

پس از آنکه در بامداد شنبه اخباری مبنی بر کنترل حریق منتشر شد، انجمن سبز چیا روز شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد، آتش یک بار دیگر زبانه کشیده و مناطق گسترده‌تری را در بر گرفته است.

در این بیانیه از گسترش حریق به جنگل های دره وران، کیکن، نچی، هنجیران، مرانه، بایوه و کولیت خبر داده شده است.

بنابر اعلام انجمن سبز چیا، علت اصلی ایجاد این آتش سوزی‌ها افراد سودجو هستند که با ایجاد آتش‌سوزی در پی افزایش زمین‌های زراعتی و باغ‌های خود هستند و یا کسانی که به زغال‌گیری مشغول می‌باشند. این افراد به صورت تعمدی و سریالی بارها جنگل‌های اطراف مریوان را به آتش کشیده‌اند.

انجمن سبز چیا همچنین طی بیانیه‌ای به این مسئله اشاره نمود که آنها بارها مراجع قضایی و نهادهای زی ربط را در رابطه با افرادی که به صورت تعمدی این آتش‌سوزی‌ها را ایجاد می‌کنند، در جریان گذاشته و سند و مدارک لازم را در اختیار آنها قرار داده‌اند. اما تاکنون هیچ پیگیری نشده و هیچکس در این راستا مجازات نشده است.

به نظر می‌رسد در میان نیروهای دولتی اراده لازم برای برخورد با عاملان ایجاد آتش‌سوزی‌ها وجود ندارد. به گفته انجمن سبز چیا حتی تعدادی از کارمندان منابع طبیعی و نهادهای ذی‌ربط با عاملان ایجاد آتش‌سوزی‌ها ارتباط داشته و از آنها حمایت می‌کنند.

در حال حاضر دست کم در هفت نقطه آتش‌سوزی به شدت ادامه دارد.